رومن پولانسکی؛ کارگردانی که از جزئیات به کلیات قدم میگذارد
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۶۲۰۶
رومن پولانسکی یکی از پر کارترین کارگردانانی است که ایدههای آن از زمانی که به ذهنش میرسد پرورش پیدا میکند و نتیجه آن در پرده سینما به نمایش گذاشته میشود. کارگردانی که از جزئیات به کلیات قدم میگذارد و به حق در این امر نیز موفق عمل کرده است.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- زهرا قربانی رضوان؛ رومن پولانسکی متولد ۱۸ اوت ۱۹۳۳ کارگردان، تهیه کننده، فیلم نامه نویس، هنرپیشه فرانسوی لهستانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در سال ۱۹۵۰ در مدرسه نقاشی و طراحی ثبت نام شد، اما پس از مدتی کوتاه از آنجا اخراج شد و در سال ۱۹۵۴ به مدرسه سینمایی شهر لودز رفت و به مدت ۵ سال در رشته عکاسی و سینما ادامه تحصیل داد. درست در سال ۱۹۵۸ با ساخت فیلم کوتاه «دو مرد و یک گنجه»، جوایز بین المللی که این اثر کسب کرد باعث شد همه رومن پولانسکی را بشناسند. این فیلم ۱۵ دقیقهای داستان دو مردی را روایت میکند که با خود یک کمد را حمل میکند و آن را به هر کسی میدهد قبولاش نمیکند. خود او نیز در آن نقش کوتاهی را ایفا کرد. فیلم بعدی آن «وقتی فرشتگان سقوط میکنند» و «چاق و لاغر» چنان اقبالی از سوی تماشاگران و منتقدان نیافت.
از جمله مهمترین فیلمهای او میتوان به «دو مرد و یک گنجینه»، «وقتی فرشتگان سقوط میکنند»، «چاق و لاغر»، «بچه رزماری»، «مکبث»، «محله چینی ها»، «مستاجر»، «دزدان دریایی»، «پیانیست»، «الیورتوئیست» اشاره کرد. پولانسکی از نظر فکری تاثیرهایی از سورئالیسم و تئاتر ابزورد پذیرفته و از نظر سینمایی تحت تائیر بونوئل و هیچکاک است.
او در لهستان، بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا فیلم ساخته است و یکی از معدود فیلمسازان بین المللی به حساب میآید. او همیشه دوست داشت تئاتر را در اشتوتکارت کار کند به دلیل آنکه گروهی بسیار جوان و عالی با او همکاری داشتند به صورتی که انعطاف پذیر و شور وهیجان آنها او را تحت تاثیر قرار میداد. فیلمهای پولانسکی الهام بخش کارگردانان مختلفی از جمله: برادران کوئن، وس اندرسن، آتوم آگویان، آرونوفسکی، پارک چان_ ووک، آبل فرار و ویس کریون بوده اند.
قاب پولانسکی
او در سال ۱۹۶۲ اولین فیلم بلند خود را به نام «چاقو در آب» ساخت. این فیلم در ژانر کمدی_ درام روان شناسانه بود که روایتی از آندری و همسرش، کریستینا، است که در راه گذراندن تعطیلی آخر هفته در قایقشان روی دریاچه، جوانی را همراه خود میکنند. آندری که در امور مربوط به قایق مهارت دارد، مشغول تحقیر جوان ناشی و بیتجربه میشود که ضمناً گرایشی هم به کریستینا پیدا کرده است.
سرانجام جوان به خاطر چاقویی جیبی که دارد، با آندری گلاویز میشود و در آب میافتد. آندری که گمان میبرد پسر غرقشده و مرده است، شناکنان به ساحل میرود. دوربین در این فیلم صرفا یک چشم محسوب میشود و هیچ گونه دخالتی ندارد. ناظری است که ما از طریق آن از روند داستان مطلع میشویم. شخصیتها نیز با تمام عوامل کشمکشی جدی دارند و بحران را تشدید میکنند.
ما هر لحظه با فضای بی کران دریا روبه رو هستیم و تا چشم کار میکند بک گراند کار آبی دریا است. ما در این فیلم جدال و تنش نسلها را میبینیم. انسانهایی که چنان به هم نزدیک هستند، ولی تفکر آنها فرسنگها با یکدیگر فاصله دارد و بحران روابط اجتماعی را سبب میشود. این نوع از آثار را میتوان در فیلمهای برگمان و آنتونیونی به وضوح مشاهده کرد. فیلم «چاقو در آب» روایتی مدرن و واقع گرایانه از خودپرستی، قدرت طلبی حسادت و ترس است. پولانسکی توانست برنده جایزه منتقدان جشنواره ونیز و نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی شود.
او در سال ۱۹۶۸ اولین و مهمترین فیلم آمریکایی اش به نام «بچه رزماری» را براساس داستان آیرا لوین ساخت. "بچه رزماری" معروفترین و پرفروشترین فیلم پولانسکی است. این فیلم با درونمایه جادوگرانه شیطان پرستان و اثری کلاسیک در گونه جن زدگی و تسخیر شدگی است. داستان فیلم درباره زن و شوهر جوانی است که شیطان پرستان در آنها نفوذ می¬کنند و زن بدون آنکه بداند از شیطان باردار میشود. مادر پس از به دنیا آوردن بچه شیطان از دیدنش وحشتزده میشود. ولی باید او را یک ساله کند و تحویل دهد.
این فیلم هرگز از تکنیکهای معمول ژانر وحشت استفاده نمیکند. المانهایی همچون جیغ، خون، تبر، هیولا و.. بلکه تمام قوای خود را به کار میگیرد تا از طریق داستان پردازی و روایت این وحشت را ایجاد کند. یکی از معروفترین و شاید بهترین سکانسهای فیلم سکانس "رویاهای رزماری" است. تصاویری عجیب و مبهم که راز آن تا پایان فیلم برای بیننده فاش نمیشود و البته نمونه کاملی از یک رویای کابوس وار طولانی در سینما است.
از بهترین دیالوگهای این فیلم میتوان به این بخش اشاره کرد: «رزماری به رومن جادوگر میگوید: “تو میخواهی به من بقبولانی که واقعا مادر این بچه هستم؟ ” و رومن سوال او را با سوالی دیگر پاسخ میگوید:”مگه نیستی؟! ” و بدین ترتیب فیلم با لالایی که رزماری برای فرزندش میخواند پایان مییابد: لالایی برای فرزند شیطان». "بچه رزماری" فیلم مورد علاقه استنلی کوبریک بود.
پولانسکی یکی از مهمترین آثارش را یعنی «محله چینی ها» در سال ۱۹۷۴ در آمریکا کارگردانی کرد. سنتیترین فیلم پولانسکی "محله چینی ها" است و برداشت موفقی از گونه نوآر است و نشان میدهد که مسئله عمده او شرارت و ارعاب است. محله چینیها فیلمی درخشان در فضای نوآر دربارهی یک کارآگاه کله شق است که پرده از فساد محله چینیها در سالهای دههی سی لس آنجلس برمی دارد.
سید فیلد درباره فیلم چنین میگوید: «اولین بار که فیلم را دیدم؛ خسته، بی حال و فرسوده شدم. فیلمی بسیار سرد و فاصله انداز به نظر میرسید. دوباره که فیلم را دیدم احساس کردم فیلم خوبی است، ولی چیز خاصی ندارد. بعد در یکی از کلاس هایم فیلمنامه را خواندم، کله پا شدم؛ شخصیت پردازی، سبک نگارش، حرکت و جاری شدن داستان بی نقص بود».
در سال ۲۰۰۲ پولانسکی تصمیم میگیرد درباره آنچه همیشه او را شکنجه میداده فیلم بسازد یعنی جنایات نازیها در جنگ جهانی دوم. «پیانیست» را براساس رمان مرگ یک شهر اثر ولادیسلا و اشپیلمن ساخت. فیلم بر مبنای داستان واقعی زندگی نوازنده پیانوی یهودی، ولادیسلا و اشپیلمان در دوران جنگ جهانی دوم در لهستان و اشغال این کشور توسط آلمان به قلم خودش ساخته شدهاست. وی در آن دوران آثار موسیقی شوپن را در ایستگاه رادیویی ورشو مینواخت.
او به این سوژه علاقه بسیار زیادی داشت و تمام تلاش خود را میکرد تا بهترین فیلم خود را بسازد. او برای این فیلم از ستارههای بازیگر استفاده نکرد. اعتقاد داشت ارزش این فیلم واقع گرایی و هیجان و احساسی است که در آن وجود دارد. روایت ساده این فیلم باعث دیده شدن بیشتر آن بود. داستان زمان حال را از سر میگیرد و بدون هیچ بازگشتی به عقب به مسیر خود ادامه میدهد.
از صحنههای تاثیرگذار میتوان به کشتار یهودیان و تحقیر و بد رفتاری نیروهای آلمانی با آنها یاد کرد. او به دلیل اینکه زبان انگلیسی زبان بین الملل سینما است و فیلمی با این عظمت به دلیل مشکلات مالی و صرف هزینه زیاد عملا غیر ممکن بود که جز زبان انگلیسی باشد. رومن پولانسکی در سال ۲۰۰۳ برای کارگردانی فیلم "پیانیست" برنده جایزه اسکار شد و جایزه او بعدها به دلیل محدودیت سفر به آمریکا به دست اش رسید.
سینما در نگاه رومن
او درمورد سینما و کار در فرانسه و آمریکا معتقد بود: «خیلی دوست دارم در فرانسه کار کنم. نزد مردمانی که براستی دوستشان دارم و آنها نیز دوستم دارند. کمتر پیش آمده که گروهی به خوبی گروهی که در فرانسه با آنها کار میکردم در اختیار داشته باشم. روابط دوستی بین ما برقرار شد که همچنان چا برجاست. اما مشکل اینجا است که همه آنها به صورت مستقل و آزاد کار میکنند و وقتی من به آنها نیاز دارم الزاما آزاد نیستند. با توجه به این شرایط دوست دارم در آلمان در استودیوهای بابلسبرک یا در مادرید فیلم بسازم.
آنها پلاتوهای بسیار زیبایی دارند و تکنسینهایی که در آنجا با آنها برخورد کردم مرا خیلی تحت تاثیر قرار داده اند. البته استودیوهای آمریکا بی نظیر هستند و کارکردن در آنها بسیار لذت بخش است. اما تقریبا مثل کارخانه عمل میکنند. درست است که تکنسینهای بزرگی در آنجا وجود دارند، اما این حس بودن در یک خانواده هرگز آنطور که هنگام کار در اروپا به انسان دست میدهد وجود ندارد به علاوه تهیه کنندگان در راس قدرت نیستند بلکه این گردانندگان شبکههای مختلف تلویزیونی و کارشناسان امور رایانهای وکلا هستند که قدرت را در دست دارند».
رومن پولانسکی یکی از پر کارترین کارگردانانی است که ایدههای آن از زمانی که به ذهنش میرسد پرورش پیدا میکند و نتیجه آن در پرده سینما به نمایش گذاشته میشود. کارگردانی که از جزئیات به کلیات قدم میگذارد و به حق در این امر نیز موفق عمل کرده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سینما سینمای کلاسیک فیلم سینمایی هالیوود رومن پولانسکی محله چینی ها ترین فیلم او در سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۶۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال کیست + بیوگرافی
بهادر زمانی بازیگر و دانش آموخته رشته کارگردانی سینما است.
به گزارش ایمنا، سریال ایرانی قطب شمال جمعهها در در پلتفرم فیلیمو قابل تماشا است که بازیگران متعددی از جمله بهادر زمانی در نقش همایون را دارد.
بیوگرافی بهادر زمانیبهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال متولد ۱۸ آذر ۱۳۶۳ در تهران است. او دانش آموخته رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینماگران جوان و همچنین دارای مدرک کارشناسی صنعت گردشگری و توریسم است. بهادر زمانی فعالیت هنری خود را در زمینه کارگردانی و نویسندگی از سال ۱۳۸۸ با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرد.
آثار هنری بهادر زمانیاولین بار در سال ۱۳۸۴ وقتی ۲۱ ساله بود با فیلم «جنایت و جنحه» به کارگردانی حمیدرضا محسنی جلوی دوربین رفت سپس سال ۸۷ در فیلم «چشمان اسماعیل» بازی کرد. بهادر زمانی در سال ۱۳۹۴ با نقش سیدرضا روحانی مسجد سریال «تنهایی لیلا» وارد قاب تلویزیون شد و سال ۱۳۹۸ با سریال کرگدن در شبکه خانگی حضور داشت. و با سریال یاور در نقش پلیس دوباره به قاب تلویزیون بازگشت.
تجربه بازیگری تله فیلم چشمان اسماعیل – ۱۳۸۶ فیلم رستاخیر – ۱۳۹۰ سریال تنهایی لیلا – ۱۳۹۴ فیلم سینمایی جان لیلی – ۱۳۹۷ فیلم سینمایی گیت – ۱۳۹۷ سریال کرگدن – ۱۳۹۸ سریال یاور – ۱۴۰۰وی علاوه بر بازیگری در زمینه کارگردانی و فیلمسازی نیز فعال است و به تازگی نخستین تجربه خود را در زمینه فیلمسازی با ساخت فیلم سینمایی «برکه خاموش» به مرحله پایانی فیلمبرداری رسانده است. او پیش از این یک فیلم بلند مستند داستانی با عنوان «میرقاسم» را به تهیه کنندگی هومن کبیری در ژانر جنگی کارگردانی کرده و در نویسندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه نیز همکاری داشته است. او در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سناریوی فیلم «رکینتو» را نوشت. که در همان سال موفق به ساخت آن شد. زمانی برای ساخت Requinto جوایز معتبری را در جشنوارههای بین المللی دریافت کرده است.
کارگردانی فیلم کوتاه سایاچی – ۱۳۹۰ گویندگی در رادیو هفت ۹۱ – ۱۳۹۰ فیلم کوتاه Fact سال ۱۳۹۱ فیلم کوتاه Over Game سال ۱۳۹۲ فیلم کوتاه سفید – ۱۳۹۳ فیلم سینمایی میرقاسم – ۱۳۹۶ فیلم سینمایی برکه – ۱۳۹۹ رستاخیز و نقش حضرت عباسسال ۱۳۸۷ در ۲۴ سالگی اتفاقی از طریق دوستی در فراخوان بازیگری حاضر شد و در نهایت بعد از یک ماه تست و نمونه گریم برای نقش حضرت عباس انتخاب شد. بعد از یک سال، از بهمن ماه سال ۸۸ با فراهم شدن شرایط چهره و تمرینات ورزشی سخت جلوی دوربین فیلم رستاخیز رفت که در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید. این فیلم ۲۴ تیر ۱۳۹۴ با کسب مجوز وزارت ارشاد بروی پرده سینما رفت اما ساعتی بعد در پی مخالفت علما بخاطر انتشار چهره حضرت عباس (ع) توقیف شد.
ازدواج و دخترشبهادر زمانی در سال ۱۳۹۴ وقتی ۳۱ ساله بود ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک دختر است.
سریال قطب شمالسریال قطب شمال به کارگردانی امین محمودی یکتا در سال ۱۴۰۳ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر درام و عاشقانه است. در این سریال فرزاد فرزین، آناهیتا درگاهی، امیرحسین فتحی، نازنین بیاتی، فرزاد حسنی، عباس جمشیدی فر، شهرام قائدی، نگار فروزنده، شهروز دل افکار، روح الله زمانی، مرتضی آقاحسینی، مه لقا می نوش، فرهنگ زرگرباشی، ماکان آریاپارسا، مهران میری، حاتم مشمولی، مسعود میرطاهری، احمد لشینی، نیما شکیبایی و آتوسا کلانتری به هنرمندی پرداختهاند.
داستان سریال قطب شمالهمایون و ارغوان در آستانه ازدواج، قربانی خیانتی هولناک میشوند. همایون پشت دیوارهای زندان برای انتقام از سامان لحظه شماری میکند که مرگ از راه میرسد. آرشام یکتا متولد میشود. دختری به نام صحرا کنارش قرار میگیرد تا مسیر انتقام از خائنان برای آرشام هموار شود.
کد خبر 751404